Kezdőlap

A döntő témája: 7 - 8. osztály
(az előző feladatlaphoz hasonló írásbeli feladatok)


A távoli tájak élővilága, életközösségei:  trópusi esőerdő, trópusi lombhullató erdő, erdős szavanna, füves szavanna, trópusi sivatag, mérsékeltövi lombos erdő, tajga, tundra élőlényei.

Esőerdő fái, liánok, bromélia, orchidea, majomkenyérfa, akácia, elefántfű, óriás kaktusz, datolyapálma, tölgy, bükk, kökény, vadrózsa, páfrányok, lucfenyő, erdei fenyő, vörösfenyő, bibircses nyír, áfonya, hóvirág, gyöngyvirág, lombosmoha, zuzmók, sarki fűz, majmok, jaguár, oroszlán, antilop, zebra, csíkos gnú, zsiráf, strucc, skorpió, kolibri, papagáj, nyílbéka, madárpók, álomkórostoros, krokodil, anakonda, farkas, hiúz, vadmacska, nagy pele, erdei fülesbagoly, barnamedve, róka, vaddisznó, mókus, sün, vakondok, rénszarvas, sarki róka, lemming, siketfajd, keresztcsőrű, nagy fakopáncs, széncinege, túzok, sarki csér, hóbagoly, gyapjaslepke, szarvasbogár, keresztespók, kullancs, valamint az I. és II. fordulóban szereplő fajok.

Rendszertani alapismeretek (ország- törzs - osztály – faj),   hazai és távoli életközösségek fajainak kivetített képről történő felismerése, rendszerezése.

Ökológiai ismeretek, az élővilág törzsfejlődése.

Az ember szervezete: emberi szövetek, mozgás szervrendszere, az ember anyagcsere folyamatai, érzékszervei, hormonrendszer, az emberi tevékenység környezetkárosító hatása.

A verseny feladatait a korosztálynak ajánlott tankönyvekből állítottuk össze.

A verseny szóbeli részeként beszélni kell maximum 3 percig az alábbi témák egyikéről, amelyet a helyszínen véletlenszerűen sorsolunk ki:

1. Expedíció a természetben – a pályamunka rövid ismertetése.

2.  Az I. forduló 9. feladat elvégzése során szerzett tapasztalatok bemutatása.

3. Mutasd be az osztályodban végzett ökolábnyomos felmérés tapasztalatait, valamint hasonlítsd össze a biológiaversenyen részt vevő azonos tanulólétszámú iskolák adataival! Milyen következtetéseket tudsz levonni?

4. Február 15-28-ig rendszeresen figyelted a természetet, az időjárást, az élőlények nyomait.   Ismertesd a megfigyeléseidet!

5. Korunk nagy problémája a globális felmelegedés. Vajon jelenleg és a jövőben miként befolyásolja az emberek egészségi állapotát?

 (Szemléltetéshez felirat nélküli képeket, ábrákat, makettet lehet használni! PPT bemutatót lehet tartani!


A döntő előzetes feladataként készíts ismeretterjesztő prospektust, plakátot KÖSZÖNÖM, EZEKBŐL NEM KÉREK! címmel, amelyen a káros szenvedélyek hatásaira hívod fel társaid figyelmét! (Bemutathatsz egy, vagy akár több káros szenvedélyt is!)

A plakát mérete ne legyen A/1-es méretnél nagyobb!

Beérkezési határidő: 2019. április 24. (A tavaszi szünet miatt kérjük a határidő pontos betartását, valamint a biztonság kedvéért a plakátot nem csak postán, hanem a biologiaverseny@gmail.com címre is elküldeni!)


Értékelése 20 pont, - amely már beleszámít a döntő eredményébe!


A felkészüléshez jó munkát, a versenyhez sok sikert kívánunk!


Budapest, 2019. március 27.